Udviklingsopdatering

Det går godt nok stærkt!

Hun tæller op til 14 nu, så bliver hun lidt forvirret og stopper et 7-tal ind inden hun går videre. Men det er måske det 7-tal hun længe manglede for et stykke tid siden?

Hun vil meget gerne at vi skriver bogstaver sammen med hende og er også ret god til at genkende dem. Men alligevel overraskede hun her til morgen. Jeg lå og småsov, da hun kom ind med en bog der længe har været i stykker. Jeg havde repareret den i går og nu havde hun fået den igen. Hun sætter sig op i sengen og siger at hun vil læse den for mig. Det plejer at betyde at hun vil fortælle hvad der er på billederne. Men med høj og klar røst lød det “f – a – r – øh – v – e – r – farver”. Jeg lå med øjnene lukket, men det fik mig alligevel til at spærre dem op. Men jo, der stod farver på bogen – endda med små bogstaver.

Forrige weekend fortalte vi hende hvad højre og venstre er, så det har hun kunnet siden. Fortæller gerne at det nu er højre fod der får strømpe på…

Hun er også begyndt at lege rollelege. Her til aften var hun f.eks. et lille spøgelse. Når man kaldte hende Ellen blev man irettesat og fik at vide at hun ikke var Ellen, men et spøgelse!

I morges ringede jeg til mor og kom til at sige “for pokker”. Det udløste straks en irettesættelse, for sådan taler man ikke!

Til gengæld er søvn blevet et ganske ukendt begreb. I går aftes var klokken 23 inden hun faldt i søvn og hun vågnede klokken 8. Hun har ikke sovet i vuggestuen, men alligevel leger hun inde på værelset nu og virker ikke træt.

Hun har også styr på computeren og mobiltelefonen. Hun skal lige have hjælp til at komme ind på de relevante sider og så klarer hun resten selv med hhv. touch-pad og touch-screen. Specielt ELSKER hun at lege gemmeleg med Kaj og Andrea på Oline.

I dag da jeg hentede hende i vuggestuen legede hun inde i puderummet, hvor hun helt klart efterlignede de store drenge – hun havde det bare rigtig sjovt. Men hun kan ikke helt forstå at hun ikke skal i børnehave sammen med de fem store fra vuggestuen nu her 1. november. Hun har længe været en af de to der har været i vuggestuen længst tid, men nu bliver hun også den ældste tre måneder.

Nå, det var et kedeligt indlæg – men det er sådan noget der er rart at have om et par år, når Ny er på samme alder. 🙂

This entry was posted on Thursday, October 14th, 2010 at 21:29 and is filed under Guldkorn, Hverdag, Udvikling, Vuggestuen. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Responses to “Udviklingsopdatering”

  1. October 14th, 2010 at 22:49

    Thomas Widmann says:

    Irriterer det dig/jer aldrig, at hun skal i skole så sent? Anna skal jo begynde i 1. klasse i august 2012, så der er ligesom en grund til at øve tal og bogstaver med hende, men Ellen skal jo først i skole om mange, mange år…

  2. October 16th, 2010 at 17:00

    Trine says:

    Jeg er noget ambivalent med det. Intellektuelt er jeg sikker på at hun sagtens kunne starte i skole i august 2012, men socialt er jeg noget mere i tvivl. Hun gider ikke være med til noget fælles – hun finder bare på noget selv. Og i skolen er det jo nødvendigt at man kan lytte til en fælles besked og gøre noget sammen med andre.

    Jeg kan være bekymret for om alle børn er klar til at starte i skole som 4-årige. Men det er jo også et spørgsmål om hvordan undervisningen er tilrettelagt. Faktisk synes jeg at det er en stor fejl ved det danske uddannelsessystem, at det er samme uddannelse man får, uanset om man skal undervise 1. klasser eller 10. klasser – det er trods alt hverken samme pensum eller samme pædagogik der skal bruges.

    Set fra et socialøkonomisk perspektiv er der ikke nogen tvivl om at det ville være fornuftigt at få ungerne i skole noget før. Det vil give en højere “livsydelse” fra hvert individ – og det virker jo ikke som om britiske børn er mere traumatiserede eller har været mindre “barn” end danske. Men det er jo svært at sige, om der er flere børn der bliver “tabt” i England/Skotland end der er i Danmark – og det er nok det jeg ville være mest bekymret over. Altså at flere bliver stemplet som adfærdsvanskelige og at flere får brug for specialundervisning, fordi de ikke passer ind i et skolesystem fra 4-års-alderen.

Leave a Reply